crossing the Lao-border - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Marja en Riël - WaarBenJij.nu crossing the Lao-border - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Marja en Riël - WaarBenJij.nu

crossing the Lao-border

Blijf op de hoogte en volg Marja en Riël

09 Oktober 2016 | Laos, Pakxe

Vandaag 'n heerlijke rustdag gehad, in het Athena-hotel lin Pakse. Lekker zwembadje, koele kamer, en zojuist terug van een fantastische maaltijd op de zesde verdieping van het naastgelegen -voor ons onbetaalbare- hotel. uitzicht over de Mekong en Sedone rivier; de vriendschapsbrug Laos-Japan en een enorme gouden verlichte Boeddha op een van de bergen die ons omringen.De vis werd vergezeld van een heerlijk glas koele droge witte wijn.
Lao-koffie toe om weer een beetje bij te komen voor de tocht naar huis.
Gisteravond kwamen we hiertamelijk bekaf aan, na een langere fietstocht en de grensovergang. Altijd 'n heel gedoe. Ook nog een waterval bezocht onderweg. We fietsten sinds 3 dagen door het bijzondere karstgebergte, met maffe uitgesleten vormen (paddestoelen enzo) en een prachtige vegetatie.
In het nationaal park Team Pha gekampeerd. Sliep wel hard, maar bijzondere geluiden 's nachts en in het donker op om met een zaklichtje naar het bezoekerscentrum te lopen om in het Oostelijkste puntje Thailand de zon te zien opkomen. Nu waren er veel wolken -af en toe enorme tropische plensbuien tot gevolg- zodat de zon zich pas laat liet zien. Maar toch was de dageraad over de Mekong, met paraplu'tje op, fantastisch.
Aldaar ook een wandeling gemaakt, door lekkend regenwoud langs prehistoricsche rotsschilderingen. Heel bijzonder. Warme kleuren geel, oranje, rode rotsen. Wel hele grote glibberige duizendpoten op het pad, ennkikkers, padden en salamanders, en felgekleurde motten -bijna zo groot als vogeltjes- in de lucht. last but not least 'n slang van 1,5 meter: giftig??? Brrrr.....
En dan hebben we het nog niet gehad over de geuren. Sinds we uit het vliegtuig gestapt zijn genieten we daar weer zo van. De pepers, gember, kaneel etc etc.,niet te beschrijven. Af en toe stinkt het onderweg ook ronduit, wanneer we door een dorp rijden waar ze grote hoeveelheden van iets drogen op rieten platen. Dan maar even 'n tandje hoger. Maar soms is het andersom. Dan draagt de geur bij aan het genot. Van eten, drinken, of sinpel zijn. Zwetend en wel, want het is hier heet. Op eerdere fietstochten bleef het kwik meestal onder de 40, maar nu schieten we daar al dagen ruim overheen. Morgen een 2e rustdag in Pakse, die toch echt besteedt moet worden aan de wasserette. geen fietsbroek of -shirt meer schoon. De badkamer hangt al weer vol.
Tussen Tan Sum en hier ook nog 2 keer in Chong Chiam geweest. Prachtig dorp aan de samenvloeiing van Mekong en Mun, wat een tweekleurige rivier oplevert. Daar ook een waanzinnige moessonbui zien aankomen over de rivier en die over ons heen laten trekken, schuilend in een nieuw bijgebouw van de plaatselijke Wat (tempel).
Dit dorp wordt beheerst door de fabuleuze Witte Wat, waar meerdere verlichte geesten het licht gezien hebben. Boeddha na Boeddha in grotten, olifanten, slangenkoppen als paraplu erboven, maar ook kitcherige paddestoeltjes en schildpadden. Zelfs windmolentjes zien we af en toe bij de tempels. De tuinkabouter ontbreekt gelukkig nog.
Thailand was beautiful, een feest der herkennng voor ons beiden, maar Laos heeft meteen ons hart gestolen. Groener, kleurrrijker, maffere vehikels en echt hele aardige mensen.
Nou, op naar ons volgende avontuur. De 1e Angkor ruines, nadat we morgen Pakse wat gaan verkennen.

• 09 Oktober 2016 - 17:15

Anthoinette:

Klinkt allemaal fantastisch! Behalve de glibberige beesten.... Rust lekker nog een dagje en dan weer verder op avontuur.

• 09 Oktober 2016 - 17:44

Saskia:

klinkt goed. veeeeel plezier!

• 09 Oktober 2016 - 19:40

Gerard:

Klinkt goed. Wat meer details over het eten graag. Liefst met recept ;) wat moet ik me voorstellen bij vriendschapsbrug Laos Japan?

• 09 Oktober 2016 - 22:28

Anky:

Afzien, maar toch genieten. Zo ken ik je weer, Marja! Maar dat lekkende regenwoud is wel aanlokkelijk!
    Sterkte met die hitte en die beesten.

• 09 Oktober 2016 - 22:53

Kina:

Volgende keer wil ik ook meeeeeee. Wow wowwww.

• 10 Oktober 2016 - 10:01

Henny Rottier:

Geweldig Marja! In gedachten reis ik mee! Dikke kus!

• 10 Oktober 2016 - 15:11

Bianca:

Wat klinkt het allemaal super... geniet ervan en nog heel veel plezier vooral !!!

• 10 Oktober 2016 - 15:24

Nienja:

Gaaf! Geniet ervan!

• 10 Oktober 2016 - 15:33

Lucienne:

Het klinkt fantastisch, behalve alle insecten en slangen . Nog heel veel plezier !!!

• 10 Oktober 2016 - 20:26

Anja Vlaskamp:

Mooi te lezen dat het jullie goed gaat; maar wat een hitte.... Geniet verder van alles. lfs uit Stedum

• 10 Oktober 2016 - 22:08

Arnold:

Veel plezier nog. Fiets ze en geniet ze

• 12 Oktober 2016 - 20:35

Mary:

Okay, ik ben overtuigd, daar gaan wij ook nog eens heen Riël! ;)