ease at Mekong - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Marja en Riël - WaarBenJij.nu ease at Mekong - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Marja en Riël - WaarBenJij.nu

ease at Mekong

Blijf op de hoogte en volg Marja en Riël

12 Oktober 2016 | Laos, Pakxe

Vanochtend tijdens het ontbijt in een geweldig guesthouse aan de Mekong, in Champasak schreef ik een lyrisch verslag over onze nacht a/d rivier en het ontwaken, waarbij mijn eerste blik de parelmoeren stroom was, tussen de bamboe door, die gestaag voorbij stroomde. om nu, teeug in Pakse te ontdekken dat het verslag niet geplaatst is. Echt ontstressen hier dus probeer ik het gewoon nog eens. Prachtige fietstocht langs de Mekong, met lichte bepakking (het meeste lieten we in Pakse achter). Na guesthouse gevonden te hebben en aldaar opgefrist te zijn en ook onze laatste bagage kwijt naar gedumpt te hebben fietsenwe licht naar Wat Phou, oude religieuze koningsstad. Wat indrukwekkend! In het strijklicht v/d al weer dalende zon de hoge trappen beklommen, langs tempels met fantastisch beeldhouwwerk, offeraltaren. Een indrukwekkende laan met pilaren met lotusknoppen en in de schaduw van Frangipani en vijgenbomen. In de heiligdommen op de top zelf nog actieve Boedhistische en Hindoetempels.
Wat 'n dag.
Héérlijk gegeten in het guesthouse. None, getrouwd met Belg Jacques, kookt heerlijk. Het begint te waaien en er is de bevrijdende bui: het was vandaag op de fiets 52°C!!!
Ik lig er al om 21.00u in.. Deuren open, zicht op de lichtjes langs de Mekong a/d overkant. Heerlijk slapen. Relaxte ochtend. Overladen met geschenken -bananen uit eigen boomgaard en een boek v/e Lama in Ubon- gaan we weer op pad. Bekijken het peonselijke paleis, diverse Watten en genieten v/h dorpsleven in Champasak. Het kost ff moeite de veerdam te vinden om Océtesteken. Maar dan heb je ook wat. Een privé-bananenbootn Echt super kicken. En móói! zie de video.
Terug in Pakse, na schuilen voor heavy regen én onweer, halen we bagage op en zoeken ' n nieuw hotel. Ik sta albijde receptie v/d Cheap Cheap -een Chinees waar we enkele dagen geleden de was lieten doen- als we door 2 mannen hun jammer aangeboden krijgen in het naastgelegen hotel. Zij besloten de nachtbus naar Vientiane te nemen en er was al betaald. Wij happy, Chinees bóós: hoj dcheldt onze weldoeners voor rotte vis uit.
Enfin, ik zit nu heerlijk weer met 'n Beerlao te genieten a/d pool v/h hotel Athena. Riël is bij de madseur. Onze spiertjes kunnen we lweer ' n beurt gebruiken. Morgen gaan we de bush weer in. Duim maar voor ons.

• 12 Oktober 2016 - 12:50

Ton:

de parelmoeren stroom..... hoe toepasselijk :-) geniet ervan en hartelijke groet uit herfstachtig HS

• 12 Oktober 2016 - 17:27

Marian Deiman:

Wow.......wat klinkt dat weer geweldig....jaloersmakend....:-) , maar uiteraard jullie van harte gegund!
    Liefs, M.

• 12 Oktober 2016 - 20:39